Která technologie tisku bude v případě konkrétního obalového designu nejlepší? Jaký materiál pro daný tisk zvolit? Bude efekt, který se vám líbí, na obale fungovat? Vytiskne tiskárna skutečně to, co máme k dispozici jako tisková data? A za jakých podmínek a za jakou cenu? Vyplatí se takový packaging?
Zdá se vám, že je to příliš mnoho otázek, na které hledáte odpovědi? Spojte se s námi, rádi vás provedeme celým tímto procesem, který v sobě propojuje obalový design, packaging a print. Poradit vám můžeme jak s rozsáhlými, tak s menšími tiskovými zakázkami.
Když zjistíme vaše představy a možnosti
Ideální variantou samozřejmě je, když technologie tisku je známá ještě předtím, než se začne pracovat na grafice. Je dobré, když máte už předem alespoň nějakou představu, kolik by se mělo tisknout kusů, jak a kde bude obal použit a jaký by měl být jeho efekt. Podle těchto kritérií se dá lépe doporučit konkrétní tisk, vybrat optimální technologie tisku a přijít i s doporučeními pro toho, kdo bude připravovat grafický design obalu.
Pochopitelně se může stát, že to už z nějakého důvodu možné není, že celý proces packagingu je v běhu a vy máte hotový obalový design a potřebujete se posunout dál.
V tom případě naše práce začne tím, že si vyžádáme vaše aktuální data a zjistíme vaše představy a možnosti. Věřte, že už tato předtisková příprava je i u takové oblasti, jakou je obalový design, velmi důležitá, protože může odhalit spoustu případných problémů. Proto je dobré prepress nepodcenit a udělat pečlivou analýzu a nachystat návrh řešení pro tisk.
Častokrát jsme se v praxi u packagingu setkali s grafickým návrhem, který sice na první pohled na monitoru počítače krásně vypadal, ale bylo u něj zjevné, že se dopředu nemyslelo na to, jak se bude reálně tisknout. Nebo grafický návrh vůbec nebral v potaz materiál, s nímž se pro tento typ obalu původně počítalo.
V tomto případě při prepressu u obalového designu nejprve upravíme data tak, aby co nejlépe vyhovovala potřebám tisku a přizpůsobíme je vybrané technologii. Nebo doporučíme a pomůžeme vybrat materiál, který by se pro daný grafický návrh hodil lépe.
Máme zkušenosti a víme, kam se obrátit
Máme dlouholeté zkušenosti v oboru i řadu užitečných kontaktů. Víme, kam se obrátit. A tím myslíme jak obalový design, packaging, tak print. Vždycky je fajn, když jste v obraze, kde jsou dobří a na co. Můžeme poradit i ve chvíli, kdy je už navázaná spolupráce s konkrétní tiskárnou, jste celkem spokojeni s kvalitou tisku, ale občas máte pocit, že vytištěný obal úplně neodpovídá tomu, co jste viděli od grafika na monitoru vašeho počítače.
Kolikrát to je o tom, že tvůrce grafického návrhu zkrátka jen nezná možnosti dané tiskárny, udělá si svou práci tak, jak nejlíp umí, pošle ji klientovi a o zbytek se nestará. A klient pak grafický návrh pouze přepošle tiskárně a nechá ji, ať ta předvede, co dovede. Tiskárna si však grafický návrh upraví k obrazu svému, pošle ho zpět klientovi, jehož mnohdy ani o změnách neinformuje (vždyť to jsou jenom „kosmetické“ úpravy, „ještě by do toho šťoural“ a „kdo ví, jestli tomu vůbec rozumí“) a zárodek chyb či nedorozumění je na světě.
Packagingová tisková supervize neboli Packaging Print Supervision
Proto vám nabízíme službu, která se vždycky hodí – packagingová tisková supervize neboli Packaging Print Supervision. O co jde? Packagingová tisková supervize vám pomůže v tom, že vám zkrátka ubydou zbytečné starosti. A opět tím myslíme jak obalový design, packaging, tak i samotný print. Už nebudete muset řešit, jak se grafický návrh změnil poté, co ho upravila tiskárna, pitvat se v každém detailu, koumat, jestli je tam nějaký posun, který může mít výrazný vliv na to, jak bude výsledný potištěný obal vypadat. A věřte, že u Packaging Print Supervision jde občas o takové detaily, jichž si oko běžného smrtelníka na první pohled ani nemusí všimnout.
Packaging design a tisková supervize pro zázvorové čaje BERCOFF
„Tlumočník“ mezi grafickým designérem a tiskařem
Packagingová tisková supervize neboli Packaging Print Supervision vám zároveň zajistí, že budete mít k dispozici „tlumočníka“ mezi grafickým designérem a tiskařem nebo technologem tisku. Víme, že se v praxi stává, že vzájemná komunikace těchto dvou světů občas úplně chybí a odpovědnost se nechává na klientovi, který se ale může ve složité problematice obalového designu, packagingu a tisku snadno ztratit.
Komunikaci spojené s kontrolou tiskových dat se přitom nevyhnete při žádné tiskové zakázce, kde hraje hlavní roli obalový design. Tiskárna totiž vždy musí upravit data přímo pro konkrétní tisk, a tak vám je určitě pošle na korekturu a bude po vás chtít, abyste se vyjádřili, zda jsou za vás v pořádku nebo ne.
Pokud využijete služeb packagingové tiskové supervize, vyřešíme tenhle problém za vás. Při Packaging Print Supervision budete mít k dispozici odborníky s letitými zkušenostmi, co hned uvidí, na co si dát pozor, na co se případně doptat a zjistí, jestli je všechno skutečně tak, jak má být, a to jak u obalového designu, packagingu, tak u printu.
Jenže ani když jsou zakomponovány případné připomínky a data od tiskárny pečlivě zkontrolována, nemusí být ještě úplně vyhráno. Před „ostrým“ tiskem doporučujeme provést digitální nátisk. Jde o simulaci tisku, která může hodně napovědět, jak všechno nakonec bude vypadat. Ale pozor, rozhodně není všespásná! Digitální nátisk totiž pracuje s jinou technologií než klasický tisk, což má vliv třeba na barvy. Často je navíc použit jiný materiál nebo gramáž, a tak i povedený digitální nátisk neznamená, že už dál není packagingová tisková supervize potřeba. A máme pro vás jeden tip. Pokud byste chtěli mít už v této fázi celého packagingového procesu konkrétnější představu, jak bude vypadat finální výrobek, rádi pro vás zpracujeme mockup.
Packaging design pro výživové doplnky, VENHEL s.r.o.
Co může odhalit supervize v tiskárně?
Při samotném tisku se může objevit spousta dalších zádrhelů. Proto je dobré, když packagingová tisková supervize pokračuje i přímo v tiskárně při tiskové produkci. Právě zde je totiž možné „vyladit“ poslední detaily tak, aby tisk dopadl k všeobecné spokojenosti.
Při dozoru tisku je důležitá kontrola barev, zda odpovídají vzorníkům, případně, o jakou odchylku jde. Pokud je výrazná, je dokonce možné nechat barvy přemíchat, což se reálně také čas od času děje. V krajním případě někdy může dojít až k zastavení tisku.
Packaging Print Supervision může odhalit i to, že nejsou správně připraveny tiskové desky a barvy „nesedí“ vedle sebe tak, jak by měly být. Současně je potřeba při packagingové tiskové supervizi věnovat zvýšenou pozornost povrchovému zpracování a speciálním efektům, které mají sloužit k zatraktivnění obalu za příznivou cenu.
Jaké jsou nejpoužívanější povrchové úpravy?
Základní ochrannou (skoro) každého papírového obalu je tiskový lak, který chrání potisk obalu. Ale pokud chcete některý prvek obalu zvýraznit, nastupují nejrůznější povrchová zpracování.
Máte-li obalový design s krásnou fotografií, kterou chcete zvýraznit, můžete použít zušlechtění pomocí parciálního UV laku nanášeného sítotiskovou technologií, která umožnuje slabší i pořádnou vrstvu laku.
Chcete, aby logo vaší značky vystupovalo z obalu? Pak je cestou embossing neboli reliéfní ražba. Je možné zvolit rovněž debossing, tzn. ražbu dovnitř.
Nevystačíte si s obyčejným bezbarvým UV lakem? Dají se vybrat dokonce glitterové laky, svítící barva nebo reliéfní 3D laky.
Možností povrchových úprav u packagingu je opravdu mnoho, ale vše musí být v souladu s grafickým designem a dojmem, který má obal vyvolat u zákazníka.
Oblíbené jsou techniky horké a studené ražby, kdy je na materiál aplikována metalická fólie. V případě použití studené ražby je dokonce možné na fólii i tisknout, což vytváří speciální metalický efekt. Existuje několik stovek odstínů metalických fólií. Je vaše krabička na jedno krátkodobé použití, nebo váš zákazník očekává, že obal něco vydrží? Pak je nutné na papírový obal aplikovat lamino, tenkou vrstvu fólie, která obal zpevní a často právě ještě zvýrazní ostatní povrchová zpracování. Věděli jste, že lze dokonce tisknout přímo na metalické materiály?
Dnes už existují digitální technologie, které umožňují otestovat povrchové zpracování bez vysokých jednorázových nákladů. Je tak například možné aplikovat silnou vrstvu parciálního laku nebo metalické fólie, aniž by bylo nutné investovat do výroby štočků. Pro větší série dávají u packagingu větší smysl tradiční technologie, kde cena s vyšším nákladem klesá. Pro malé zakázky nebo testovací série se ale digitální technologie vyplatí.
Packaging design pro limitovanou edici pramenitých vod
S jakými technologiemi tisku při packagingu nejčastěji pracujeme?
Zajímá vás, jaké technologie tisku nejčastěji při packagingu využíváme a jaké s nimi máme zkušenosti?
Flexotisk představuje techniku tisku z výšky, která se využívá hlavně pro potisk širokého spektra flexibilních materiálů, jako jsou sáčky či smrštitelné sleevy, ale také přepravní obaly, klopové krabice nebo přepravky. Výhodou flexotisku je pružná tisková forma nebo možnost tisku bez přerušení, tzv. nekonečný tisk. Flexotisk se hodí pro opakovaný tisk a vysoká množství. U tohoto způsobu tisku počítejte s vyššími jednorázovými vstupními náklady. Můžete ale využít naše know-how. Poradíme vám, jak se lze s tímto možným úskalím flexotisku vypořádat. Flexotiskové stroje nabízejí většinou možnost tisku 8 barev, respektive 7 barev a lak.
Ofsetový tisk patří do kategorie nepřímého tisku z plochy. Co to znamená? V tomto případě nedochází k tisku přímo z tiskové desky, ale pomocí mezičlánku, tzv. přenosného válce. Jde o nejpoužívanější tiskovou techniku na světě, která si navíc dokáže dobře poradit i s jemnými detaily. Ofsetový tisk je vhodný také pro složitější grafické předlohy, a to za relativně nízké náklady. Při ofsetu je ovšem potřeba počítat s různými omezeními. Mezi ty nejzásadnější patří možnost využít většinou pouze pět základních barev a lak. Výjimkou jsou ale i vícebarevné stroje.
Digitální tisk je v poslední době čím dál populárnější. Oproti předchozím tradičním technologiím má největší výhodu v tom, že je u něj mnohem snazší tisknout i menší náklady. Současně odpadají výdaje na tiskové desky. Digitální tisk doporučujeme například pro menší tisky, ať už to jsou letáky, brožury, vizitky a pro obaly nových výrobků, které teprve přicházejí na trh a nejste u nich schopni odhadnout potřebné množství.
Packaging design a tisková supervize pro produktovú řadu KLASIK
Důraz na výběr vhodného materiálu
Při tisku je velmi důležitý rovněž výběr vhodného materiálu. Každý se hodí na něco a také to je pochopitelně nutné brát při tisku v potaz. Díky mnohaletým zkušenostem v packagingu a printu jsme schopni doporučit, co bychom preferovali, či posoudit kvalitu navrhovaného materiálu. A to i s ohledem na jeho cenu.
Mezi nejběžnější materiály, s kterými v packagingu při tisku pracujeme, patří:
- Papír: Jde o papíry s různou plošnou hmotností (papír, karton, lepenka). Pro nejběžnější použití v packagingu bývá vhodná hladká lepenka GC nebo GZ s ohledem na preferenci zákazníka. Pro různé přepravní kartony pak vlnitá lepenka různých vrstev, na kterou je kašírovaná natíraná lepenka s potiskem. Pro příbalové letáky používáme bezdřevé papíry, případně oboustranně natírané.
- Plast: Plastů je k dispozici velké množství (PET, BOPP, PE). Často se jedná o vícevrstvé materiály s ohledem na konkrétní použití. Kromě plastů se v nich mohou objevit i jiné materiály, jako například hliník a papír. V případě potravinářských obalů je totiž nutné reflektovat výrobek uvnitř a jeho skladování, proto je nutné řešit otázky bariéry vůči například slunečnímu záření, vlhkosti atd.
Existuje pochopitelně obrovská spousta dalších materiálů, jež je možné při tisku využít. Můžete se na nás obrátit i s nejrůznějšími speciálními požadavky, které se budeme snažit vyřešit k vaší maximální spokojenosti.
Při výběru materiálu je potřeba počítat rovněž s tím, že ne vždy ho má tiskárna k dispozici hned, skladem. Proto není vyloučené, že na některé druhy můžete čekat několik týdnů či dokonce měsíců. Řada tiskáren si je však této situace dobře vědoma a snaží se držet skladové zásoby. Také v tomto případě jsme vám schopni poradit, jak celou situaci řešit, jestli se případně vyplatí čekat na vybraný materiál nebo bude moudřejší hledat alternativu.
Pomůže i detailní znalost trhu výrobců obalů
V rozhodování, co vám doporučit, nám pomáhá rovněž detailní znalost trhu výrobců obalů. Jsme s nimi v pravidelném kontaktu, porovnáváme jejich cenové nabídky i možnosti, neustále sledujeme moderní trendy, které přináší obalový design a packaging, zajímají nás novinky v oboru a máme chuť na sobě pracovat. Navíc nás to ještě k tomu všemu baví. Zároveň se neomezujeme jen na Českou republiku a Slovensko, ale spolupracujeme s výrobci obalů z celého světa.
To samé platí i v případě tisku. Také printové zakázky realizujeme s tiskárnami z různých koutů planety.
Jaký výrobek bude v daném obalu?
Rozhodně je dobré vždy dopředu myslet také na to, jaký výrobek bude v daném obalu. To byste měli mít na zřeteli už od začátku celého procesu packagingu, a to i ve chvíli, kdy přemýšlíte o tom, jaký bude obalový design. Pokud vyrábíte například čokoládovou pomazánku, zvolíte hnědý design etikety a k tomu průhlednou sklenici, nebude zřejmě kýžený efekt takový, jaký jste zamýšleli. Proto by za všech okolností mělo platit, že obal má respektovat design a ten zase obsah, zkrátka, aby v packagingu všechno společně hezky hrálo dohromady.
Packaging design a kompletní tisková supervize pro projekt BREADWAY
Packagingovou tiskovou supervizi děláme u většiny zakázek
Chtěli byste vědět, u jakých projektů jsme packagingovou tiskovou supervizi realizovali? Takovou službu děláme u většiny packagingových zakázek naší agentury.
Za všechny jmenujme spolupráci se společností Breadway. Naším úkolem bylo vytvořit nové obaly pro všechny produkty ve variantách zvlášť pro Lidl a Kaufland. Klientovi jsme poskytli komplexní servis – od návrhu designu až po předání hotového obalu. Jeho investice i do poslední etapy procesu packagingu se mu vrátila ve formě 100% spokojenosti s finálním výsledkem.
Klientovi jsme pomohli nastavit podmínky s tiskárnou včetně dodacích lhůt a držení skladových zásob materiálu s ohledem na objednávkové cykly. Na základě požadavku klienta jsme byli schopni přímo během tisku změnit hlavní druhovou Pantone barvu. Zvláštní důraz byl kladen na hluboce černou barvu, protože, jak tiskaři dobře ví, není černá jako černá.
Více informací o tomto packagingovém projektu s kompletní tiskovou supervizí
Realizovali jsme také například redesign privátních značek řetězce Penny – Karlova Koruna a Crip Crop. Jednalo se řádově o desítky SKU, u nichž jsme zajišťovali tiskovou supervizi přímo v tiskárnách v Česku a v Polsku. Jednalo se o primární i sekundární obaly včetně SRP (shelf ready pack).
Ukázku nejrůznějších povrchových zpracování u packagingu je možné vidět u setu obalů pro pleťové masky Nanopharma. Jako materiál jsme zvolili hladkou lepenku s potiskem přímými barvami. Následně použili lamino pro zpevnění obalu a také pro dosažení kontrastu s dalším povrchovým zpracováním – horkou ražbou metalickými fóliemi. Každý druh měl svou barevnou fólii a mix balení dokonce 3 různé fólie. To znamenalo, že obal musel projít třikrát strojem pro aplikaci fólie a bylo nutné dohlížet na spasování. Jsme však přesvědčeni o tom, že výsledek stojí za to. Koneckonců, posuďte sami!
Více informací o tomto packagingovém projektu s kompletní tiskovou supervizí