MAISON D'IDÉE Prague

Ukázka procesu tvorby designu loga od první po finální variantu

Přinášíme vám krátký pohled do procesu tvorby loga. Málokdy se stane, že dobrý design vznikne hned prvním návrhem. Grafičtí designéři pracují formou rozvíjení konceptu od prvotní myšlenky po dotaženou realizaci.

Ta by měla splňovat řadu parametrů a specifikací, stejně funkčních jako estetických. Hlavně logo je grafickým prvkem, na který se váže množství rozličných požadavků, a to hlavně kvůli jeho dalšímu použití a správné aplikaci. Jak jsme už psali v jednom z minulých článků, použití loga a jeho souhra s jinými grafickými prvky je později řešena v ideové dokumentaci ve formě design manuálu.

Konec teorie, následuje ukázka série grafických návrhů uspořádaných chronologicky od prvního po finální. Klientovi obvykle prezentujeme dva nebo tři návrhy, ale v případě, že dospějeme k jednoznačně originálnímu řešení, prezentujeme jen tuto variantu. Pokud by klient nesdílel naše nadšení, pokračujeme v tvorbě dále, případně prezentujeme evoluci návrhů a myšlenek spolu se zdůvodněním, proč byly některé zavrženy, případně kvůli čemu je vybraná varianta lepší.

Zahřívací grafický návrh loga – top of mind. Den první.

Grafik při tvorbě prvního návrhu obvykle zkombinuje motivy, které jsou u něj primárně asociované v podvědomí s tematikou nebo oblastí, do které se značka umísťuje. Tento okamžik buď zrodí nezajímavé generické logo, úplného šampiona nebo velmi silnou variantu, která se určitě dostane do finálního výběru. V případě fresh baru „freshroom“ se určitě jednalo o logo, které bylo u nás v agentuře považováno za vítězné až do posledního kola výběru.

Druhý, ulítlý návrh. Den první.

Když se grafik ujistí, že jeho prvotní myšlenky jsou v bezpečí na papíře, může se s čistou hlavou soustředit na něco z opačného konce. V tomto případě se jednalo o atypickou, spíše abstraktní kompozici s organickým tvarem stylizovaným mírným vektorovým šumem. Univerzálnost loga by byla výhodou v případě dlouhodobého záměru investora měnit orientaci služeb a výrobků s ohledem na měnící se potřeby klientely. Například při případném přechodu od čerstvých šťáv k sendvičům a jiným formám občerstvení. Jeden takový návrh se určitě najde, pojďme však dál.

Třetí návrh, nyní z úplně jiného úhlu. Den druhý.

V agentuře jsme se nemohli shodnout na společném oblíbeném ovoci, a tak se grafik na protest rozhodl vynechat samotný plod úplně. Společný jmenovatel našel ve vyobrazení listu, který je součástí většiny ovoce. Není jednoznačný, ale komunikuje správně směrem k původu suroviny a orientaci značky. Navíc se dal tento motiv vyobrazit hravou, kreslenou formou a upravit do formy připomínající úsměv. Pozitivní poselství z tohoto symbolu plyne jednoznačně a už jen při pohledu na něj vám vaše biologické a behaviorální mechanismy vnutí zlepšení nálady. Jak jednoduché a rafinované, že jo?

Čtvrtý návrh, grafik přestává poslouchat názory kolegů. Den třetí.

Hádka o tom, které ovoce je v agentuře nejoblíbenější, vyústila do úplné rezignace grafika nad poradou s kolegy. Vybral si proto kompozičně zajímavou a ne tak okoukanou hrušku. Zvolil kompozici s negativem typografie, která vyšla do velmi příjemné a graficky originální podoby loga. Celý symbol spolu s logotypem je zároveň silně stylizovaný pro buzení dojmu, že byl vytvořen ruční metodou dřevořezby.

Heuréka okamžik, nová idea pro logo. Den čtvrtý.

Přišlo to, konečně osvícení. Podvědomí grafika neustále pracovalo a dospělo k syntéze dvou grafických prvků. Žárovky a hrušky. Dokonalá symbióza racionálního stravování a zdravého ovoce. Vypadá to, že nic nestojí v cestě realizaci krásného, funkčního a originálního loga. Grafik si udělá ideový náčrt a bude hledat výtvarnou realizaci návrhu loga.

Finální varianta. Den pátý.

Grafické znázornění hrušky využije grafik z předchozí varianty. Zobrazení žárovky je třeba zredukovat na minimální prvek. Následuje kompozice, ladění a vhodná stylizace do celkové koncepce loga. K symbolu se připojí finální typografie a logo je na světě. Zatím v černém pozitivu.

Varianty a použití finálního loga. Den pátý.

Jako poslední krok grafik vybírá barvy a jejich použití v celkové funkci loga. Po jeho odsouhlasení klientem se k logu vymyslí, navrhne a odprezentuje vzhled jednotlivých prvků firemní identity. Spolu s pravidly použití loga a jeho aplikaci v reálném světě se vytvoří podrobná dokumentace brandingu ve formě design manuálu.

Grafik a kolegové z agentury si v pátek večer mohou konečně vydechnout při drinku. Po víkendu začíná práce na koncepci komunikace značky.

Skicovné, energie a čas potřebný pro tvorbu návrhů

Věříme, že tento krátký pohled do procesu tvorby loga vám alespoň trochu přiblížil, o čem práce grafického designéra a reklamní agentury opravdu je. Že za každým dobrým návrhem leží v šuplíku několik variant, které posloužily jako stoupající schůdky na cestě za dokonalým výsledkem.

Tento proces vyžaduje velký objem energie a také čas pro dozrání myšlenky.

Exit mobile version